WF dla wszystkich Uczniów

Karolina KostorzBez kategorii

Witajcie Uczniowie SP 16!

Mam nadzieję, że nauczanie zdalne ze wszystkich przedmiotów nie sprawia Wam najmniejszych problemów. Liczę również, że nie brakuje Wam energii, uśmiechu na twarzy, życiowego optymizmu. Bardzo chcę wierzyć, że wszyscy podejmujecie codzienną aktywność fizyczną.
Temat dzisiejszych zajęć związany jest z pojęciem tętna spoczynkowego, tętna po wysiłku fizycznym oraz sposobów pomiarów oraz interpretacji wyników. Przygotowałam dla Was krótką prezentację. Proszę byście zapoznali się z jej treścią. UWAGA!!! Nie przerażajcie się treścią, tzn. ilością informacji, które są tam zamieszczone 🙂 Opracowana przeze mnie prezentacja zawiera wiedzę, której nie będę od Was w żaden sposób wymagać. Moim celem było zainteresowanie Was tematem, rozwinięcie pewnych kwestii. To co obowiązuje każdego z Was to umiejętność dokonania pomiaru tętna, znajomość metod pomiaru, wyjaśnienie różnic między tętnem spoczynkowym i po wysiłku, znaczenie wykonywania takich pomiarów, a także na podstawie tabel zamieszczonych w prezentacji zdolność zinterpretowania swoich wyników.

http://sp16.jastrzebie.pl/wp-content/uploads/2020/04/tętno.pdf

Następnie proszę byście zobaczyli dwa krótkie filmiki.

http://sp16.jastrzebie.pl/wp-content/uploads/2020/04/pomiar-tętna.mp4

oraz

Na pierwszym filmie pokazane jest mierzenie tętna przy pomocy dwóch palców dłoni. Większość lekarzy specjalistów oraz trenerów najwyższej klasy zaleca, by pomiaru dokonywać przy użyciu 3 palców, tj. wskazującego (II, środkowego (III) oraz serdecznego (IV).

A teraz zadanie dla wszystkich moich uczniów, tj. osób uczęszczających do klasy 5a, 5c, 6b, 7b lub 8b 🙂 5 minut siedzicie i nie wykonujecie żadnych ruchów. Po upływie tego czasu mierzycie swoje tętno. Zapisujecie wynik. Następnie wykonujecie przez 10 minut podskoki na skakance, przysiady, pajacyki, bieg truchtem, skip A oraz skip C, a następnie dokonujecie pomiaru swojego tętna. Powyższe ćwiczenia wykonujecie w dowolnej kolejności, dowolną liczbę powtórzeń itd. Możecie wykonać tylko jedno lub kilka z powyższych propozycji.
Ważne jest tylko to, żebyście ćwiczyli dokładnie 10 minut. Po dokonaniu pomiaru swojego tętna po wysiłku ponownie zapisujecie wynik. Następnie interpretujecie oba wyniki, tj. pomiar przed wysiłkiem i po wysiłku, po czym wysyłacie wiadomość na adres: karolciakostorz@o2.pl

Wiadomość ma zatem zawierać wyniki dwóch pomiarów oraz ich interpretację. By jej dokonać trzeba spojrzeć na tabelę zamieszczonej
w udostępnionej prezentacji w zależności od swojej płci. W przypadku oceny pomiaru tętna po wysiłku należy napisać ile brakuje to tętna max. Wyjaśnię zadanie na konkretnym przykładzie – swoim:) Moje tętno spoczynkowe wynosi 60 uderzeń/ minutę. Z tabeli zamieszczonej na 9 slajdzie mogę odczytać, że mój wynik świadczy o tym, że mam „świetną kondycję”. Po wykonaniu ćwiczeń przez 10 min. moje tętno wzrosło do 140 uderzeń/ minutę. Mam 35 lat, więc od 220 muszę odjąć 35. Dzięki temu wiem, że moje tętno max. wynosi 185 uderzeń na minutę. Skoro po ćwiczeniach miałam 140 tzn. że jeszcze do tętna maksymalnego sporo mi brakowało:)
Pamiętajcie, że nigdy nie powinniście przekraczać swojego obliczonego tętna maksymalnego. Takie treningi powyżej swojego tętna maksymalnego wykonują tylko i wyłącznie sportowcy i to zawsze pod opieką lekarza!!! Trzymam kciuki za poprawne wykonanie zadania. Ostateczny termin przesłania zadania mija 24.04.20 r., tj. w piątek o godz. 17.

Dla osób zainteresowanych powyższą tematyką zachęcam do przeczytania artykułu na stronie:

https://trenerbiegania.pl/blog/wzor-na-tetno-maksymalne

Wszystkim życzę powodzenia.
Ze sportowym pozdrowieniem
Karolina Kostorz