Zadanie dla Uczniów kl. 5a, 5c, 6b, 7b, 8b

Karolina KostorzBez kategorii

Współczesne narzędzia do monitorowania sprawności fizycznej.

W dobie komercjalizacji, niezaprzeczalnych sukcesów we wszystkich dziedzinach nauki, związek pomiędzy sportem a nowoczesną technologią jest coraz mocniejszy. Nie ulega wątpliwości, że współczesne aplikacje i gadżety urozmaicają trening, zapewniają motywację,
a sędziom ułatwiają podejmowanie sprawiedliwych decyzji. Rola nowoczesnej technologii w sporcie, zarówno tym amatorskim na poziomie rekreacyjnym, jak i zawodowym (wyczynowym) jest ogromna i niepodważalna. Technologia w sporcie, to urządzenia i aplikacje np. ułatwiające pomiar czasów zawodników, sprzęty, które wspomagają kontrolę zdarzeń podczas np. meczów piłki nożnej, czy wreszcie kompleksowe systemy do zarządzania kibicami na trybunach. Smartfon jest urządzeniem bardzo uniwersalnym. Może na przykład służyć jako wirtualny trener. W trakcie lekcji wychowania fizycznego w szkole wielokrotnie zachęcałam Was do korzystania z aplikacji ułatwiających trenowanie, osiąganie wyznaczonych celów, poprawianie kondycji czy utrzymywanie odpowiedniej diety. Dzisiaj proszę, byście zapoznali się z 3 różnymi aplikacjami spośród tych zaprezentowanych poniżej.

Jedną z najpopularniejszych obecnie aplikacji sportowych jest Endomondo. Narzędzie ułatwia trenowanie wielu różnych dyscyplin. Wystarczy się zarejestrować. Aplikacja rejestruje treningi, pozwala tworzyć mapy, śledzić postępy, spalone kalorie czy nawodnienie organizmu. Oczywiście mierzy tempo, międzyczasy, prędkości. Działa też jako motywator, przypominając najlepsze wyniki i raportując
o pobiciu wcześniejszych dotychczasowych rezultatów. Aplikacja ta najczęściej wykorzystywana jest takich dyscyplinach jak: bieganie, trekking, boks, wioślarstwo, chód, aerobik, badminton, baseball i wiele, wiele innych.

Poza ogólnosportowymi aplikacjami istnieją również takie, które pozwalają monitorować konkretny obszar treningów. Np. aplikacje umożliwiające planowanie spożycia płynów, kontrolujące ilość wypijanej wody oraz jej utratę podczas treningów

Jedną z podstaw w treningach jest odpowiednie odżywianie. Osoby, które chcą np. zredukować masę, muszą trzymać się określonych wytycznych: spożywać konkretną liczbę kalorii i dbać o zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze. Najlepszą aplikacją, która pomoże w takiej sytuacji jest FatSecret. Umożliwia ona bowiem sprawdzanie kaloryczności produktów i spożywanych posiłków zarówno poprzez skorzystanie z bazy produktów, jak i skanowanie kodów kreskowych. Do tego FatSecret pozwala na śledzenie bilansu wartości odżywczych, które powinny znaleźć się w zbilansowanej diecie.

Za pomocą takich aplikacji jak Endomondo możemy całkowicie odmienić nasze treningi czy rekreacyjne przejażdżki na rowerze. Program po prostu rejestruje czas i trasę naszej wycieczki czy biegu (możemy ustalać, jaki rodzaj aktywności akurat uprawiamy). Najciekawsze jednak jest to, co dzieje się, gdy już po wszystkim wyślemy dane na serwer Endomondo.

Na stronie WWW możemy zbierać nasze osiągnięcia, obserwować, jak zmieniają się w czasie, porównywać z wynikami znajomych, planować dalszy trening. Alternatywą dla Endomondo jest choćby Runastic.

Poniżej krótki opis najpopularniejszy aplikacji do monitorowania sprawności fizycznej. Wasze zadanie polega na zapoznaniu się z trzema wybranymi narzędziami oraz zainstalowania jednej z nich na swoim smartphonie. Do dzieła!:)

  1. Endomondo – jednej z popularniejszych aplikacji, która sprawdza się zarówno w czasie biegania, jazdy na rowerze, jak również podczas innych aktywności fizycznych. Użytkownik otrzymuje informacje dotyczące prędkości, czasu, spalonych kalorii oraz pokonanego dystansu;
  2. Runkeeper – zapisuje czas treningu, prędkość poruszania się, spalone kalorie oraz pokazuje przebytą trasę. Aplikacja oferuje pomiary dla 13 dyscyplin sportowych – od biegania, po kolarstwo, wspinaczkę górską i narciarstwo;
  3. Adidas miCoach – monitoruje tradycyjne pomiary, a ponadto pozwala wygenerować programy treningowe na podstawie umiejętności
    i indywidualnych celów użytkownika;
  4. Nike+GPS – kontroluje najważniejsze parametry treningowe. Rejestruje czas, dystans, spalone kalorie i wyświetla na mapie przebytą trasę. Z aplikacją zintegrowany jest serwis Nikeplus. com, który pozwala rywalizować z innymi użytkownikami na różnej płaszczyźnie;
  5. My Tracks – monitoruje trasę, prędkość, odległość i wysokość podczas wszelkiej aktywności fizycznej wykonywanej na świeżym powietrzu. W trakcie treningu można na bieżąco wyświetlać dane, dodawać komentarze o trasie oraz regularnie otrzymywać powiadomienia głosowe o swoich postępach;
  6. Sports Tracker – monitoruje czas, dystans i spalone kalorie, a także umożliwia rejestrowanie i dzielenie się nie tylko rezultatami, ale również notatkami i zdjęciami stworzonymi podczas treningu;
  7. Strava Cycling to z kolei jedna z popularniejszych aplikacji dla rowerzystów. Dzięki wykorzystaniu technologii „Google Maps” można obserwować na bieżąco trasę, którą się pokonuje. Aplikacja wyświetla również liczbę zarejestrowanych tras, całkowitą sumę pokonanych podjazdów i przebytych kilometrów oraz całkowity czas jazdy na rowerze;
  8. Workout Trainer – pozwala analizować rezultaty oraz metodycznie tłumaczy, jak wykonywać najpopularniejsze ćwiczenia. Postępy treningowe można na bieżąco monitorować w dzienniku;
  9. Minutes Abs Workout – oferuje program treningowy oraz materiały w postaci zdjęć
    i filmów, które ułatwiają wykonywanie poszczególnych ćwiczeń i uczą właściwych technik;
  10. Calorie Counter – informuje o tym ile kalorii znajduje się w danej przekąsce lub posiłku. W bazie aplikacji znajduje się ok. 500 tysięcy produktów oraz dań znanych sieci restauracji wraz ze szczegółowymi opisami wartości odżywczych;
  11. Workout Music – pozwalaja ustawić czas pracy (odtwarzanie muzyki) i odpoczynku (zatrzymywanie muzyki) tworząc interwał sesji treningu, czy też lekcji. Aplikacja idealna dla nauczycieli korzystających z treningów obwodowych lub prowadzących zajęciach typu crossFit. Atutem jest niewątpliwie to, że podłączając SmartPhona lub iPad-a pod głośniki uczniowie ćwiczą do muzyki, co stanowi dodatkowy motywator do ćwiczeń. Jeśli na sali gimnastycznej nie ma odpowiedniego sprzętu do odtwarzania muzyki, wystarczy zainwestować w głośniki z obsługą Bluetooth i odtwarzać swoje utwory bezprzewodowo;
  12. TGFU Games – to aplikacja, która posiada 100 gier. Gry i działania są klasyfikowane w różnych kategoriach, a także wymienione są alfabetycznie i zalecane w zależności od umiejętności uczniów. Każda gra i aktywność opisuje zalecane poziomy, potrzebny sprzęt, problemy taktyczne, zasady gry, bezpieczeństwa, zmiany i postępy;
  13. Coaches Eye – umożliwia nagrywanie filmów wideo oraz przeglądanie ich w zwolnionym tempie, posiada narzędzia do rysowania oraz prostego udostępniania. Aplikacja ta, jest niesamowicie istotna dla analizy jakości, czy też poprawności nauczanego ruchu. Uczniowie mogą oceniać siebie nawzajem. Po analizie i informacji zwrotnej nauczyciel może się podzielić filmem wideo z uczniami, eksportując go na wiele różnych sposobów (e-mail, wiadomości SMS czy też poprzez eksportowanie ich do innych aplikacji);
  14. Sprint Timer – to unikatowy zegar/stoper oraz aplikacja robiąca zdjęcia, pozwalająca na dokładny pomiar na mecie, w analogiczny sposób jak na imprezach sportowych wielkiej rangi. Należy uruchomić stoper, a następnie skierować aparat w stronę mety. Można uzyskać czas zawodnika przekraczającego linię mety z dokładnością do 0,01s.

Nieustannie zachęcam również do korzystania z Platformy Indares (International Database for Research and Educational Support), która staje się coraz popularniejszym systemem kontroli wysiłku fizycznego on-line. Celem projektu INDARES.COM jest rozpowszechnianie aktywności ruchowej, podniesie poziomu wiedzy użytkowników na jej temat oraz uświadomienie jej pozytywnego wpływu na styl życia. Program służy również do diagnozowania aktywności fizycznej różnych grup populacji z uwzględnieniem wieku, stylu życia, miejsca zamieszkania, motywacji do podejmowania aktywności ruchowej, preferencji sportowo-rekreacyjnych itp. Co najważniejsze dostęp
i korzystanie z platformy jest bezpłatne, a obsługa jest prosta i daje natychmiastową, zrozumiałą informację zwrotną. I choć system Indares przeznaczony jest głównie dla uczniów od 15 roku życia, to pewne jego moduły mogą być wykorzystywane przez uczniów już od 7 roku życia, jak np. moduł „samoocena sprawności fizycznej”. Oczywiście proszę pamiętać, że przy instalacji i logowaniu się na wybraną aplikację konieczna jest zgoda Waszego Rodzica bądź opiekuna prawnego.

Z mobilnym pozdrowieniem
Karolina Kostorz